Tips voor geweldige CTOs

Hier vind je inspirerende artikels om te groeien als CTO. Soms een vraag, soms een statement, soms een quote, soms een interview, soms een verwijzing naar een andere website. Maar steeds iets waarvan je denkt “zo had ik het nog niet bekeken”.

Enkel voor geweldige CTOs (en zij die het willen worden) !

De RSS feed is https://www.softwarecaptains.be/blog?format=rss

Het volledige archief is hieronder beschikbaar. Het is ook beschikbaar in boekformaat.

podcast Tom Klaasen podcast Tom Klaasen

Martin Van Aken: from CTO to IC

Martin Van Aken has been a CTO for a couple of years and has make a very conscious decision to become an Individual Contributor again. I had a great chat with him about his career and his choices.

Martin Van Aken has been a CTO for a couple of years and has make a very conscious decision to become an Individual Contributor again. I had a great chat with him about his career and his choices.

These are some of the topics we discussed:

  • how does one become a CTO?

  • what are important skills for a CTO?

  • what are the challenges of being a CTO?

  • what are the challenges of becoming an IC after having been a CTO?

  • can you be happy by being an IC after you have been a CTO?

  • why is the job of CTO at a startup ephemeral?

  • why is it important to be part of a network of CTOs?

Martin gives some very valuable insights if you're a CTO or consider becoming one. Make sure to listen to this episode! You can use your favorite podcast app, YouTube or your browser.

(By the way, if you want to be part of a network of CTOs, you're welcome at CTO Club.)


Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Twunch

Ooit bestond er een website “twunch.be”.

Twunch.be was niet alleen een website; twunch was een beweging waar mensen die elkaar enkel online kenden fysiek bij elkaar kwamen en elkaar leerden kennen.

Kennelijk was daar een nood aan. Er zijn 1.252 twunches georganiseerd. 14.200 keer schreven mensen zich in op een twunch.. Twunch bestond van 2008 tot 2019.

Dat is best indrukwekkend voor een initiatief dat geen budget en geen winstoogmerk had. “Hoe is twunch zo groot kunnen worden?”, hoor ik je vragen. “Twunch.be was een volautomatisch platform dat volledig self-serviced was. Wellicht heb je dat eerst gebouwd?”

Neen. De waarheid is helemaal anders.

De eerste maanden van twunch werd volledig manueel bestierd. Iemand zei op Twitter “ik wil naar die twunch komen!”, en dan deed ik een .html file open, typte “<a href=”http://twitter.com/username”>username</a>”, bewaarde die file, en laadde hem via ftp op naar http://twunch.be.

Pas toen ik dat wel lastig begon te vinden maakte ik een appje waardoor ik enkel nog “username” moest typen. En pas toen dat óók te veel werk werd, liet ik dat appje automatisch de twitter feed checken.

Het buitenland

Twunch.be werd een groot succes. Het werd zo’n groot succes dat mensen in het buitenland dat begonnen op te pikken. Ik kreeg dan ook regelmatig de vraag “zeg Tom, mogen we twunch.nl maken?” of “darfen wir mittagessen.de machen?” of “peut-on faire twunch.fr?”

Al die mensen zijn aan de slag gegaan. Geen enkel van die initiatieven is een succes geworden. Waarom? Omdat al die mensen begonnen met een eigen design te maken, en een automatische detectie van deelnames, en … Ze staken daar heel veel werk in, maar niemand stelde zich de vraag of mensen in hun land wel op zo’n initiatief zaten te wachten. Pas na de launch (als die er al kwam) zagen ze dat hun app helemaal niet het succes had dat ze verwachtten.

Lessons learned

“Tof verhaal”, denk je wellicht, “maar wat heb ik daaraan?”

Ik zie dit patroon keer op keer terugkomen. Mensen hebben een idee, beginnen het van voor naar achter uit te werken, en laten het pas los op de wereld als het “af” is…. om dan verbaasd te zijn dat de mayonnaise niet pakt.

Ik zie dit op elk niveau gebeuren. Een startup die niet durft launchen vóór het product volledig en perfect is. Een Engineering Manager die geen nieuw proces wil gebruiken vóór het helemaal uitgewerkt is. Een software engineer die drie maanden nodig heeft om een refactor te doen van een codebase, om het dan in één keer te integreren met de rest van het bedrijf. Een KMO die pas wil digitaliseren als ze zeker zijn dat het laatste stukje papier ook in de computer kan. Elke keer opnieuw grote inspanningen die geleverd worden zonder te kijken of de inspanning wel het juiste effect bereikt.

Ik ben een man van de iteraties. Twunch.be is gestart als HTML pagina. 10to1, mijn vorige bedrijf, is gestart met twee developers die consultancy deden. SoftwareCaptains is gestart met het idee “ik ga iets doen op het kruispunt tussen business en software development”. CTO Club is gestart met een keer een ontbijtje te organiseren voor CTOs. Keer op keer iets klein proberen. Werkt het? We gaan voort. Werkt het niet? We doen iets anders. Geen grote plannen, maar kleine acties.

Iteraties werken goed voor mij.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Masterclass Pricing voor CTOs

Je staat er vaak niet bij stil, maar een goede prijs zetten is een complexe uitdaging, vooral in SaaS. Daarom organiseren Maarten Laruelle en SoftwareCaptains een Masterclass om alle aspecten van prijszetting te belichten vanuit het standpunt van de CTO. We leggen je uit waarom een goede prijszetting belangrijk is, we nemen je mee in het jargon van Finance, Sales en Marketing, en we geven je methodes om aan een prijsstrategie te beginnen.

Nu aan een lanceringsprijsje! Lees meer en schrijf je in.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

CTO Club: Artificial Intelligence

AI. We worden ermee rond de oren geslagen. Iedereen lijkt naar de CTO te kijken en te vragen "wanneer gaan we eens iets met AI doen?" Daarbij is het niet altijd duidelijk of er wel business value verwacht wordt van een AI-initiatief. Bovendien is AI zo'n breed begrip geworden dat het niet altijd meer duidelijk is wat men bedoelt.

In de volgende bijeenkomst van CTO Club nemen we even een stapje terug van de hype. We bekijken rustig wat AI nu wel en niet kan. Zal AI de wereld overnemen, of toch net niet?

We bekijken verschillende vormen van AI. We duiken even onder de motorkap om te kijken hoe AI werkt, met focus op NLP. We kijken welke toepassingen er zoal zijn. We bespreken hoe je als CTO de eerste stappen in AI kan zetten.

Jos Polfliet is de gastheer van de avond. Jos is al meer dan 10 jaar bezig met AI. Hij is co-founder en CTO van Metamaze, die AI gebruiken om de workflow van documenten en emails te automatiseren. Hij geeft ook les aan de Vlerick Business School.

20 december 2023 wordt een boeiende avond met inzichten en verduidelijkingen. Vóór en na het gezamenlijke gedeelte heb je ruim de tijd om met andere CTOs van gedachten te wisselen over wat je ook maar bezighoudt momenteel.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Kan een CTO te bescheiden zijn?

“Goh. Weet je, Tom, ik vind het eigenlijk moeilijk om mezelf CTO te noemen.”

Ik snap dat. “Chief Technology Officer” is een beladen en overladen titel. De rol van CTO wordt in elk bedrijf anders ingevuld. De rol van CTO verandert zelfs binnen een bedrijf continu naarmate het bedrijf verder groeit.

Wanneer ben je voor mij een CTO? Als je aan deze eigenschappen beantwoordt:

  • Je leidt technische softwaremensen (of hun leidinggevenden). IoT reken ik ook onder “software”

  • Je hebt geen peers meer binnen je bedrijf – geen mensen die dezelfde job uitvoeren. Vóór deze job

    had je collega’s die hetzelfde deden als jij – software schrijven. Nu ben je alleen.

  • Je hebt geen “baas” meer die alle finesses van je dagelijkse job begrijpt. Vóór deze job kon je baas

    je uitleggen hoe je je job moest uitvoeren. Zo iemand is er nu niet meer.

Check je alle boxes? Proficiat, je bent de CTO van je bedrijf!

PS: als je aan deze criteria beantwoordt, ben je meer dan welkom in de CTO Club!

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Gelijk

Mijn moeder zei me altijd “Het is niet omdat je gelijk hebt, dat je ook gelijk krijgt.”

Het is niet omdat je gelijk hebt dat feature X belangrijk is, of dat er tijd moet geïnvesteerd worden in technical debt, of... dat iedereen het ook met je eens is.

Je moet daaraan werken. Oók als je CTO bent.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Björn Vergaelen: “Als je wil groeien, moet je bereid zijn om bepaalde dingen achter je te laten”

De meeste CTO’s die een begeleidingstraject volgen bij SoftwareCaptains, staan voor het eerst aan het hoofd van een team. De uitdaging waar Björn voor stond, was nog van een ander kaliber. Hij kreeg niet 1 team onder zijn hoede, maar 35.  

Over Björn Vergaelen, CTO bij AXI

Toen Björn Vergaelen na zijn studies Informatietechnologie bij AXI binnenstapte, had hij nooit kunnen vermoeden dat hij 25 jaar later de CTO van het IT-bedrijf zou zijn. Hij startte als developer, werd analist, dan projectleider, vervolgens team leader, dan hoofd van een divisie, en uiteindelijk CTO.  

Wanneer je CTO wordt van de CTO’s

Toen Björn de vraag kreeg om CTO te worden, was AXI uitgegroeid tot een organisatie van 420 mensen. En groot verschil met de begindagen, toen iedereen elkaar nog persoonlijk kende. “AXI is geen start-up en zelfs geen scale-up meer. De taak waar ik voor stond, was groot”, herinnert hij zich. “In de meeste bedrijven betekent CTO worden dat je een team van ontwikkelaars gaat aansturen. Bij AXI hebben we niet één development team, maar 35. Ons bedrijf heeft divisies die bestaan uit units, die dan weer bestaan uit teams. Als CTO zou ik dus geen rechtstreekse instructies aan de developers meer geven.”

Waarom coaching bij SoftwareCaptains?

Om goed voorbereid aan zijn nieuwe rol te beginnen, besloot Björn om zich te laten bijstaan door Tom Klaasen van SoftwareCaptains. Tijdens een individueel begeleidingstraject kwamen ze elke twee weken een halve dag samen om te sparren over zijn uitdagingen. Dat gaf Björn de gelegenheid om vorm te geven aan de richting die hij met AXI wilde uitgaan. En al gauw werd de rode draad duidelijk: het stroomlijnen van de structuur, de processen en de werking van het technische luik binnen het bedrijf. Dat stond hoog op zijn verlanglijstje.

Structuur brengen in een organisch gegroeide organisatie

Het eerste waar Björn zijn tanden inzette, was de wildgroei aan technologie. “AXI is ontstaan in 1985 en ik had het bedrijf alleen maar zien groeien”, licht hij toe. “Maar hoe groter je wordt, hoe meer frameworks je gaat gebruiken. Als je niet oplet, gaat iedereen daarbij zijn eigen ding doen. Dan krijg je bijvoorbeeld verschillende teams die dezelfde nieuwe feature aan het onderzoeken zijn.” Daarom maakte Björn meteen werk van het aligneren van de technologie. Daarnaast richtte hij zich ook op het efficiënt delen van de verworven kennis. 

Meetbaar maken: wat is ‘goed’?  

Een tweede focus was het introduceren van metrics om de vooruitgang van AXI meetbaar te maken. “Toen ik CTO werd, was ik benieuwd of onze guilds, onze interne kennishubs, het wel goed deden. Daarop zei Tom: “Definieer wat je bedoelt met goed.” En hij had een punt - meten is weten. Daarom hebben we een maturiteitsmodel uitgewerkt: de maturity scan. Dat is een lijst met criteria waaraan een guild moet voldoen. Het is een soort objectief puntensysteem. Toen dat bleek te werken, trok ik dezelfde meetbaarheid door naar onze softwareproducten. Ook daar hanteren we nu een objectieve score om te ontdekken waar we nog kunnen verbeteren. Dat werd dan de product maturity scan. Vervolgens heb ik hetzelfde gedaan met onze development teams.”

Over teams evalueren en motiveren

Wanneer je met mensen bezig bent, ligt het opstellen van metrics wat gevoeliger, beseft ook Björn. “We gebruiken onze metingen niet om mensen erop af te rekenen, maar om trends op te merken en het bewustzijn te vergroten. Het is wel belangrijk om meetpunten te kiezen die iets betekenen voor het team, legt hij uit. “Developers hebben geen boodschap aan de EBIT. Voor hen is het interessanter om zicht te krijgen op bijvoorbeeld hun average backlog age of de deployment time. Ook voor mij was die oefening nuttig: om voor elk team relevante meetpunten te vinden, moest ik mee in hun schoenen gaan staan en echt begrijpen hoe elk team werkt.”

“Bij developers moet je niet
afkomen met de EBIT.
Geef hen een metric
die voor hen relevant is.”

Over groeien in de rol van CTO

Intussen heeft Björn zijn weg gevonden in de nieuwe rol. Zijn dagen zien er nu helemaal anders uit dan vroeger. Maar dat vindt hij niet erg, zegt hij: “Normaal begin je als developer. Dan kun je goed code schrijven. Groei je door naar teamleader? Dan moet je mensen leren aansturen. Als CTO moet je hetzelfde doen, maar met teams. En dan bereik je het C-level en verschuift de focus naar strategie, optimalisatie en diplomatie. Dat is waar ik nu zit. Ik programmeer geen letter meer. Hoe graag ik dat ook deed, dat hoofdstuk is afgesloten. Om te groeien, moet je bereid zijn om bepaalde dingen achter je te laten. Ik ben wel nog altijd geïnteresseerd in programmeren. Ik volgt de trends in onze sector en maakt de terugkoppeling: kan dat voor ons bedrijf iets betekenen? Maar dan laat ik iemand anders dat verder uitzoeken.”

“Hoe graag ik het ook deed,
ik programmeer zelf geen letter meer.”
 

Over de coaching door Tom Klaasen

Hoe blikt Björn terug op het coachingtraject? Tevreden, zo blijkt: “Tom is uitstekend in wat hij doet. Hij kan heel goed een situatie overzien. Bovendien heeft Tom als coach al zo veel verschillende scenario’s gezien die zich kunnen ontvouwen in een CTO-context, dat hij jou vanuit die ervaring kan adviseren. Toch dringt hij nooit iets op. Hij zal eerder goed luisteren en een vraag stellen dan een mening geven. Zo kom je zelf tot de oplossing.” Dat is wat Björn zocht toen hij aan het traject begon: een sparring partner. “En op dat vlak ben ik niet op mijn honger blijven zitten”, besluit hij.

Over AXI

AXI levert informatietechnologie die rekening houdt met de uitdagingen van hun focussectoren: public, retail, health en industry. Het bedrijf voorziet klanten van hardware en infrastructuur, en ondersteunt hen met diensten zoals installatie en onderhoud, zowel on-prem als in de cloud. Daarnaast ontwikkelt AXI ook zelf softwareproducten voor specifieke toepassingen, zoals een kassasysteem voor de retail, een ERP-pakket voor de zorg en een systeem voor dossierbeheer voor de publieke sector.


Ook klaar voor coaching?  

Kun jij ook een sparring partner gebruiken voor jouw volgende project? Of ben je nog je weg aan het zoeken in je rol als CTO? Ontdek hier op welke manier SoftwareCaptains jou kan begeleiden.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Verkopen is een vies woord

“Verkopen.” Voor veel technische mensen is het een vies woord. Is “verkopen” immers niet mensen iets aansmeren dat ze eigenlijk niet nodig hebben? Volstaat het niet om een technisch goed product te hebben – als mensen iets nodig hebben komen ze het dan wel bij je halen?

De meeste CTOs zijn intussen wel tot het inzicht gekomen dat verkopen nodig is. Een technisch goed product dat niemand kent wordt door niemand gevonden, laat staan dat iemand er voor betaalt.

En toch.

Ideeën moet je ook verkopen. Je hebt tijd nodig om je product een performance boost te geven? Dat idee moet je verkopen aan je C-level collega’s. Je wil technical debt wegwerken? Ook dat moet je verkopen. Net zoals je product manager aan jou moet verkopen dat een blauwe knop écht wel beter is dan de gele die er nu staat, en het dus de tijdsinvestering waard is.

Dat laatste durven CTOs al eens vergeten.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Mis je het programmeren niet?

“Als je CTO wordt, ben je minder en minder hands-on met technische zaken bezig. Ga ik dat programme- ren na een tijdje niet missen?”

Goeie vraag die de CTO van de scaleup mij stelde. En natuurlijk is het antwoord “het hangt ervan af” :D

Ik ben zelf jarenlang developer, architect, ... geweest in allerlei consultancy-rollen. Wat ik toen merkte is dat hoe minder technisch mijn job overdag was, hoe meer ik ‘s avonds terug aan hobbyprogrammeer- projecten begon te werken. Hele dag code schrijven? ‘s Avonds een boek lezen of TV kijken. Hele dag architecturen uitwerken en documentatie schrijven? ‘s Avonds laptop open en iets programmeren.

Dat is veranderd toen ik in mijn eigen bedrijf werkte, 10to1. Daar heb ik redelijk snel alle programmeer- werk losgelaten, en had ik niet meer de neiging om ‘s avonds te programmeren. Er zijn veel redenen die dat kunnen verklaren. Zo werkten er developers in mijn bedrijf die véél beter konden programmeren dan ik; het had geen zin dat ik hen zou bijspringen.

Een andere reden is dat ik op heel andere vlakken kon bijleren. Leren is voor mij altijd een grote motivatie geweest om een job graag te doen. Een heel lange periode bestond dat uit leren over programmeren, architectuur, en al die technische zaken. Maar in mijn job bij 10to1 kreeg ik de kans om bij te leren over heel andere onderwerpen – sales, HR, zaakvoering, budgettering, een bedrijf richting geven, ...

Maar misschien de belangrijkste reden is dat mijn job continu veranderde. Waar ik in mijn consultancy- opdrachten na één of twee jaar het gevoel had “ik leer hier niets meer bij, mijn job verandert niet meer”, was dat bij 10to1 helemaal niet het geval. Elk jaar had ik het gevoel dat ik een heel andere job aan het doen was dan het jaar daarvoor. Hoewel ik op precies dezelfde stoel bleef zitten.

Dus ja. Het hangt ervan af. Ik zie CTOs evolueren naar mensen die graag met andere mensen bezig zijn en graag andere mensen doen groeien. Ik zie CTOs die graag teams bouwen. Maar ik zie ook CTOs die graag met technische zaken bezig zijn en daar hun energie uit halen.

Het goede nieuws is: als CTO in een scaleup kan je zelf je rol invullen. De zaken waar je zelf geen energie uit krijgt? Daar kan je andere mensen voor zoeken die dat wel heel graag doen.

Maak vooral niet de fout om te denken “niemand doet dit graag; dan zal ik het zelf maar doen.”

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

CTO Club: HR verantwoordelijkheden

Elke CTO heeft een aantal HR verantwoordelijkheden. Niet alles wat met mensen te maken heeft kan je uitbesteden aan je HR departement. Een aantal zaken zal je zelf moeten blijven doen.

Zo zal jij waarschijnlijk mee moeten nadenken over de carrièreladder van je product development team. Je moet beseffen wat het belang van functietitels is. En waarschijnlijk moet je mee beslissen over opslag en ontslag. Over deze en andere hete hangijzers gaan we een avond onze ervaringen delen.

Onze gastheer is deze keer Bart Slaets van PayBIX. Bart heeft zijn CTO-sporen verdiend bij Protime, waar hij een team van zo'n 100 mensen leidde. Sinds begin 2022 bouwt hij met PayBIX een payrollsysteem dat over meerdere landen heen werkt.

We komen bijeen op 29 november om 19u. Wil jij er ook graag bij zijn? Word dan gauw lid van de CTO Club!

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

People business

“Toen ik zoveel jaar geleden informatica studeerde had ik nooit vermoed dat ik in een people business ging terecht komen.”

Veel CTOs die dit lezen denken ongetwijfeld “ja, dat klopt. Ik moet nogal werken aan de mensen in mijn team!”

Maar er zijn nóg mensen waar je aan moet werken als CTO: de andere C-levels!

Denk eraan niet alleen een goede relatie te onderhouden met de mensen aan wie je leiding geeft. Ook een goede relatie met de mensen met wie je horizontaal samenwerkt is uitermate belangrijk! Ook met hen moet je een vertrouwensband opbouwen, moet je een context en een cultuur delen.

Niemand is een eiland.

Meer lezen
podcast Tom Klaasen podcast Tom Klaasen

Werken met mensen in het buitenland - met Hugo Hemmen van Gapstars

Remote werken heeft zijn uitdagingen - mensen remote in het buitenland aannemen heeft er nog veel meer!

Sinds 8 jaar is Hugo Hemmen daarmee bezig. Met zijn bedrijf Gapstars helpt hij bedrijven in Nederland en België om mensen in het buitenland te zoeken en efficiënt met hen samen te werken. Dat leek me interessant genoeg om eens met Hugo te praten.

Ik stelde hem veel vragen. Wat is het beste moment om medewerkers in het buitenland te beginnen zoeken? Op welke manier doe je dat? Hoe ga je om met cultuurverschillen? Hoe houdt je remote mensen betrokken bij je bedrijf? Hoe deel je lokale en remote teams in?

Remote werken heeft zijn uitdagingen - mensen remote in het buitenland aannemen heeft er nog veel meer!

Sinds 8 jaar is Hugo Hemmen daarmee bezig. Met zijn bedrijf Gapstars helpt hij bedrijven in Nederland en België om mensen in het buitenland te zoeken en efficiënt met hen samen te werken. Dat leek me interessant genoeg om eens met Hugo te praten.

Ik stelde hem veel vragen. Wat is het beste moment om medewerkers in het buitenland te beginnen zoeken? Op welke manier doe je dat? Hoe ga je om met cultuurverschillen? Hoe houdt je remote mensen betrokken bij je bedrijf? Hoe deel je lokale en remote teams in?

Hugo legt het allemaal rustig uit in deze aflevering van de SoftwareCaptains podcast.

Ik wens je veel luisterplezier via YouTube, LibSyn, of gewoon via je favoriete podcast app!

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

CTO Club in oktober: Roadmap

De roadmap is een cruciaal element in de communicatie binnen en buiten de meeste tech product bedrijven. Toch lijkt er heel veel verwarring te zijn rond die roadmap. Wat is het nu juist? Wat is het doel van de roadmap? Wie beheert die? Wie heeft invloed op de roadmap? Wie volgt die op? Hoe bouw je er één?

Als je die vragen aan 5 medewerkers in je bedrijf stelt, krijg je wellicht 6 verschillende antwoorden. En dan heb ik het nog niet over mensen die er extern bij betrokken zijn.

Laat ons daarom eens samenzitten over die roadmap. Leer van andere CTOs hoe zij hun roadmap aanpakken – en deel vooral ook jouw ervaring!

Mike Veerman is Technical Leadership consultant. Hij heeft een uitgesproken mening over roadmaps, planningen, en al wat daarbij komt kijken. Mike zal deze bijeenkomst in goede banen leiden.

Bijeenkomst exclusief voor leden van de CTO Club. Als je lid bent: check je mailbox voor de uitnodiging met de juiste link. Als je nog geen lid bent: dat kan je nu worden.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

CTO Masterclass in oktober

De uitdagingen waar elke CTO mee te maken krijgt bespreken in twee dagen tijd. Hoe aanlokkelijk klinkt dat?

Dat is precies wat de CTO Masterclass inhoudt. We overlopen de verantwoordelijkheden van elke CTO. We kijken naar het wat en waarom, en geven handvatten voor het hoe. Dit alles onder leiding van Tom Klaasen. Tom heeft zowat elke rol in software development al eens op zich genomen. Hij kan naar elk vraagstuk kijken vanuit zeer verschillende perspectieven.

Er rest niet veel tijd meer om je in te schrijven. De volgende CTO Masterclass vindt plaats op 9 en 16 oktober. Rep je dus snel naar https://www.softwarecaptains.be/cto-masterclass !

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Programma CTO Club

We gaan ons het komende half jaar niet vervelen!

De agenda van CTO Club is net in zijn definitieve plooi gelegd tot en met januari. Hier mag je naar uitkijken:

In september praten we over remote working. We werken allemaal intussen remote, maar we merken nog steeds dat dat uitdagingen met zich meebrengt. We wisselen ervaring uit over je remote working aanpakt met mensen in België en met mensen in het buitenland. Gastheer is Bart Van Loon van Zeropoint.HR, die al meer dan 15 jaar hiermee bezig is.

De roadmap is zowat het meest essentiële communicatie-instrument van elk productbedrijf. We gebruiken dat intern en extern. Een roadmap heeft daarom veel stakeholders, wat vaak de nodige spanningen en discussies met zich meebrengt. Daarom zetten we daar in oktober een Goed Gesprek rond op onder leiding van Mike Veerman. De discussie zal ongetwijfeld lang en hevig zijn.

Als CTO heb je ook HR verantwoordelijkheden. Je moet je medewerkers duidelijk maken hoe ze kunnen groeien in hun job. Je beslist mee over opslag. Je geeft hen positieve en negatieve feedback. En zoveel meer. Bart Slaets van PayBIX deelt in november hierover zijn ervaringen.

AI kan natuurlijk ook niet ontbreken op onze agenda. We stappen even voorbij de hype en proberen te begrijpen wat AI nu écht is en hoe je er als CTO mee aan de slag kan gaan. Jos Polfliet gebruikt in Metamaze al jaren AI – en hij geeft er zelfs les over. De ideale man om de bijeenkomst in december te leiden.

Een heikel punt waar elke CTO vroeg of laat mee te maken krijgt is Cybersecurity. Soms gepland, soms ongepland. Youri Segers, CDO en CIO van Stad Antwerpen en CEO van Digipolis, komt in januari vertellen wat er vorig jaar gebeurd is en welke lessen je daaruit kan trekken.

Je ziet het – een volle agenda bomvol topics waar elke CTO mee te maken krijgt. Aangezien elke bijeenkomst enkel bijgewoond wordt CTOs en Heads of Engineering weet je dat de zaal elke keer vol zal zitten met mensen die al ervaring hebben met het onderwerp. Ideaal om achteraf nóg meer kennis en ervaring uit te wisselen.

Wil je ook deel uitmaken van dit netwerk van gelijkgestemden? Word snel lid van CTO Club op https://ctoclub.be !

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Oplossingen

Een daily standup gaat je problemen niet oplossen.

Jira gaat je problemen niet oplossen.

Een pingpongtafel op kantoor gaat je problemen niet oplossen.

Een ExCo gaat je problemen niet oplossen.

Elke ochtend een ijsbad nemen gaat je problemen niet oplossen.

Toch zijn er bedrijven die deze methodes gebruiken, en toch lossen ze problemen op voor bedrijven.

Waarom?

Omdat die bedrijven begrijpen wat het échte onderliggende probleem is dat ze moeten oplossen. Ze zetten die tools in om dat probleem op te lossen. Niet omgekeerd. Ze gebruiken die tools niet enkel omdat het ergens anders een probleem heeft opgelost. Want dàt is pas vragen om problemen.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

CTO Club: Remote werken

We zijn met zijn allen ondertussen meer dan 3 jaar gewoon om remote te werken. Sommigen zelfs al langer.

Toch blijft remote werken zijn eigen uitdagingen hebben, net zoals op kantoor werken nog altijd uitdagingen heeft. Tijdens de CTO Club bijeenkomst op 26 september gaan we daarom onze ervaringen rond remote werken nog eens bij elkaar leggen. We leren van elkaar wat er bij een ander werkt. Zo krijgen we inspiratie om onze eigen werking te verbeteren.

Gastheer van dienst is Bart Van Loon. Bart is mede-oprichter van Zeropoint.HR, een bedrijf dat al meer dan 15 jaar werkt met mensen uit Sri Lanka en Pakistan. Zeropoint.HR begeleidt bedrijven om die samenwerking zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Hij heeft dus een grote rugzak aan ervaring, do’s en don’ts die hij met ons wil delen.

Wil je erbij zijn? Word dan snel lid van CTO Club en je krijgt je gratis uitnodiging in je mailbox! https://ctoclub.be

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Een nieuw proces

“Mannekes. Ik heb lang nagedacht achter mijn bureau, en ik heb uitgetekend hoe we gaan samenwerken. Vanaf vandaag werken we op deze manier. Iedereen heeft zich daaraan te houden, is dat duidelijk?”

“Mannekes. We hebben de afgelopen weken vaak samengezeten en besproken wat de uitdagingen zijn van ons proces. Op basis van jullie ideeën stel ik voor dat we eens proberen op de volgende manier samen te werken. Tijdens onze wekelijkse one-to-ones kijken we of en hoe we nog zaken kunnen verbeteren wanneer we ervaren hebben hoe het werkt.”

Welke aanpak gaat het meeste weerstand oproepen? Welke aanpak gaat het meest aangepast zijn aan jullie mensen? Welke aanpak gaat het meeste buy-in genereren? Welke aanpak gaat de beste resultaten opleveren?

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

(Te) bescheiden CTO

“Goh. Weet je, Tom, ik vind het eigenlijk moeilijk om mezelf CTO te noemen.”

Ik snap dat. “Chief Technology Officer” is een beladen en overladen titel. De rol van CTO wordt in elk bedrijf anders ingevuld. De rol van CTO verandert zelfs binnen een bedrijf continu naarmate het bedrijf verder groeit.

Wanneer ben je voor mij een CTO? Als je aan deze eigenschappen beantwoordt:

  • Je leidt technische softwaremensen (of hun leidinggevenden). IoT reken ik ook onder “software”

  • Je hebt geen peers meer binnen je bedrijf – geen mensen die dezelfde job uitvoeren. Vóór deze job had je collega’s die hetzelfde deden als jij – software schrijven. Nu ben je alleen.

  • Je hebt geen “baas” meer die alle finesses van je dagelijkse job begrijpt. Vóór deze job kon je baas je uitleggen hoe je je job moest uitvoeren. Zo iemand is er nu niet meer.

Check je alle boxes? Proficiat, je bent de CTO van je bedrijf!

Wat moet je nu nog leren om ook door de buitenwereld als CTO gezien te worden?

  • Hoe draag je bij tot de strategische doelstellingen van je bedrijf?

  • Hoe bepaal je mee de strategische doelstellingen van je bedrijf?

  • Hoe vertaal je technische noden naar taal die het C-level begrijpt?

  • Hoe vertaal je C-level ambities naar taal die je development team begrijpt?

Er zijn veel manieren om dat te leren. De meest voorkomende benadering is die van Vallen En Opstaan. Een lang en soms pijnlijk traject.

Als je graag weet hoe je dat sneller kan leren, stuur me een bericht!

Meer lezen