De groeipijnen van een CTO in een scaleup

Proficiat, beste CTO!

Je hebt heel hard gewerkt. Daardoor zijn zowel jij als je onderneming succesvol geworden! Je startup is gegroeid tot een scaleup: je nooit aflatende inspanning heeft ervoor gezorgd dat je klanten hebt en dat je investeringen hebt kunnen ophalen. De startup is klaar om door te groeien en te vervellen tot een scaleup. Nu heb je echter nog heel wat meer werk voor de boeg.

De CTO in een scaleup krijgt het vaak moeilijk. Haar rol verandert heel snel, en het is niet gemakkelijk om daar greep op te krijgen.

In een tech startup is de CTO niet zelden de co-founder die ervaring heeft met het schrijven van software. In de opstartfase is zij degene die het meeste code schrijft. Wanneer de startup succesvol wordt - en bijvoorbeeld geld ophaalt om verder te groeien - investeert het bedrijf in extra ontwikkelaars. Het product moet immers uitgebreid worden!

Dit betekent dat jij, als CTO, plots andere mensen moet aansturen. Die extra ontwikkelaars zullen ervoor moeten zorgen dat jouw kennis, ervaring en inzet mee opschalen met het bedrijf. Dat houdt heel wat in:

1. De opgebouwde kennis moet uit je hoofd gehaald worden

De kennis die de CTO heeft opgebouwd over het product, is van onschatbare waarde. De andere ontwikkelaars hebben daar ook nood aan. Zorg dat die kennis op één of andere manier wordt gecapteerd en gedocumenteerd, zodat die ter beschikking komt van anderen. Hopelijk heb je in de loop der jaren al zaken voor jezelf gedocumenteerd om ze niet te vergeten. Maak die beschikbaar voor je teamleden en zorg dat je teamleden die verder kunnen aanvullen.

2. Je moet een team orchestreren

Heb je ooit al een orkest van topmuzikanten horen spelen zonder dirigent? Dat is een ware kakafonie. Elk team heeft een orkestleider nodig. In een groeiend bedrijf neemt de technische co-founder vaak die rol op. Dit vereist andere vaardigheden dan programmeren. Besteed hier als CTO dan ook de nodige aandacht aan: zoek informatie op over hoe anderen dat doen, zoek een goede coach of begeleider, ...

3. Je moet processen definiëren

De startup wordt een “echt” bedrijf. Hoe meer mensen in een bedrijf werken, hoe meer aandacht je moet besteden aan afspraken over wie wat doet, en hoe die haar opdrachten en informatie krijgt.

4. Er is meer formeel overleg nodig met de niet-ontwikkelaars

De tijd dat de sales aan je bureau stond en konden roepen “ik heb dat morgen nodig, dan tekent die klant!” is voorbij. Je hebt nu wellicht twee of drie salesmensen en je kan die niet allemaal op één dag bedienen. Je moet gaan nadenken over welke veranderingen het meeste waard zijn: met welke aanpassingen kan je de meeste of de grootste of ... klanten bedienen? Die beslissing kan een CTO niet alleen nemen; dat moet hij of zij doen in overleg met de CEO, de product owner, de salesmensen, customer support, enzovoort.

Proficiat, beste CTO. Je hebt heel hard gewerkt, en daardoor ben je succesvol geworden! Nu heb je echter nog heel wat meer werk voor de boeg - en dat valt ongetwijfeld minder in je comfort zone.

Vorige
Vorige

Programmeren

Volgende
Volgende

Dom