Tips voor geweldige CTOs

Hier vind je inspirerende artikels om te groeien als CTO. Soms een vraag, soms een statement, soms een quote, soms een interview, soms een verwijzing naar een andere website. Maar steeds iets waarvan je denkt “zo had ik het nog niet bekeken”.

Enkel voor geweldige CTOs (en zij die het willen worden) !

De RSS feed is https://www.softwarecaptains.be/blog?format=rss

Het volledige archief is hieronder beschikbaar. Het is ook beschikbaar in boekformaat.

Tom Klaasen Tom Klaasen

CTO Club: Finance

Finance. Budgetten. Centen. Niet noodzakelijk hetgeen waar een CTO 's morgens voor uit zijn bed springt.

Toch is het een onontbeerlijk deel van de job. En als je het wat goed aanpakt wordt het zelfs interessant!

Om ons daarvan te laten overtuigen nodigde de CTO Club Nathalie De Ceulaer uit. Nathalie heeft jarenlange ervaring in finance in tech startups en -scaleups. Nu is ze CFO bij Nobi. Ze begon met het verschil uit te leggen tussen wat een boekhouder doet en wat een CFO doet (en alle gradaties daartussen). Daarna zoomde ze in op de relatie tussen CFO en CTO.

Quotable quotes:

  • "als een CFO naar een CTO kijkt, ziet ze vaak een black box"

  • "als een CTO een budget opmaakt doet die dat vaak te precies"

  • "CFOs houden niet van verrassingen"

De aanwezigen pikten gretig in op hetgeen verteld werd met hun eigen ervaringen en frustraties. En in tegenstelling tot wat je op de foto ziet werd er ook duchtig gelachen :)

Informeel netwerken voor en na maakten de avond rond. Bedankt, Nathalie, voor de waardevolle inzichten. Bedankt ook Björn Vergaelen om de faciliteiten van Axi ter beschikking te stellen!

Volgende maand komen we bijeen rond een onderwerp waar elke CTO zich wel onmiddellijk in zal herkennen: hoe ga je om met legacy code. Hopelijk ben jij er dan ook bij!

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Tools en processen

Tools en processen vervangen communicatie niet. Tools en processen bestaan om communicatie te ondersteunen en mogelijk te maken.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Teamuitbreiding

Teamuitbreiding. Welke CTO droomt er niet van? Met meer mensen krijg je immers meer gedaan, toch?

Die dromen worden echter vaak nachtmerries als het dan echt gebeurt. Waar je één team had moet je plots meerdere teams aansturen. Je moet nadenken over hoe je die teams wil organiseren. Welke verantwoordelijkheid geef je elk team? Hoeveel verantwoordelijkheid geef je hen?

Het zijn van die vragen waar je als developer nooit bij stil stond. Een ideaal vraagstuk dus om te bespreken in de CTO Club!

Michael Vanhoutte (VP Engineering bij ONTOFORCE) gaf structuur aan de avond door zijn visie en ervaringen te delen. De andere CTOs sprongen maar al te graag bij om aan te vullen met hun eigen ervaringen en visie.

Het werd een interessante avond. De drankjes achteraf smaakten natuurlijk ook!

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Masterclass Pricing voor CTOs

Een goede prijs zetten. Iedereen die het ooit al geprobeerd heeft, weet dat het niet vanzelfsprekend is. Je wil genoeg vragen dat het voor jou de moeite waard is, maar je wil niet te veel vragen zodat klanten afhaken.

Voor SaaS-bedrijven is dit nog een trapje moelijker. In “traditionele” bedrijven heb je vaak een verband tussen wat het kost om een klant te bedienen, en de prijs die ervoor vraagt. Als je een broodjeszaak hebt kost je broodje waarschijnlijk net iets meer dan de kost van het brood, beleg en de tijd om het te smeren. Voor een SaaS-bedrijf is de kost om je klant te bedienen vaak quasi nul. Maar je hebt wel heel wat investeringen gedaan om die kost naar nul te krijgen.

Hoe bepaal je dus een goede prijs voor je aanbod? Hoe zorg je dat klanten willen betalen voor wat je levert en hoe optimaliseer je die inkomsten? Dàt bespreken we in de Masterclass Pricing voor CTOs.

Na de eerste uitverkochte sessie in Mechelen gaan Maarten Laruelle en SoftwareCaptains op toer doorheen Vlaanderen met deze Masterclass. We houden halt in Gent, Leuven, Hasselt, Antwerpen en Kortrijk.

Je leert over:

  • Het belang van een effectieve prijsstrategie.

  • Het verschil tussen cost based, usage based en value based pricing en de verschillende motivaties

  • Praktische methoden om als SaaS bedrijf tot de juiste prijs te komen.

  • Real-life cases uit Maarten's ervaring die theorie aan praktijk koppelen.

Deze Masterclass is speciaal ontworpen voor CTO's. We duiken in het jargon van de tech-sector en zorgen voor duidelijke uitleg van nieuwe termen. We helpen CTO's om de taal van hun CMO, CRO en CFO beter te begrijpen en belichten de technische implicaties van verschillende prijsstrategieën.

Kijk snel wanneer we in jouw buurt langskomen!

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

CTO Club: APIs en integraties

APIs en Integraties. Het is duidelijk een hot topic bij veel SaaS bedrijven.

Tijdens de voorbije bijeenkomst van CTO Club loodste Tom Schouteden van Apideck ons door een aantal manieren om naar APIs te kijken. We spraken niet over de voordelen van ReST tegenover SOAP en omgekeerd, maar wel over de strategie die je kan volgen om zelf publieke APIs te creëren. Wanneer doe je ‘t wel, wanneer doe je ’t beter niet. De hele groep legde een aantal punten op tafel waar je zeker aan moet denken als je een publieke API gaat bouwen, en welke effecten dat heeft op de agility van je eigen code.

Een heel fijne tip was om APIs als first-class citizens te beschouwen. Denk erover na, meet het gebruik, en gebruik die meetgegevens om te kijken hoe je het verder gaat uibouwen.

Een interessante avond met slimme mensen die hier elke dag mee bezig zijn. Je kan niet anders dan veel opsteken op zo’n avond!

(Nu ik de foto’s bekijk: wel veel serieuze gezichten. Gelukkig waren ze wat ontspannender tijdens de drink achteraf :) )

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

SoftwareCaptains Podcast: Mina Boström, CTO at Flightradar24

Mina Boström Nakicenovic is the CTO of Flightradar24, a company that tracks aviation traffic throughout the world. I'm sure you've stumbled upon their work some time.

In this episode of the SoftwareCaptains podcast, Mina gives her vision of the role of CTO. What skills does a good CTO need? What are his or her responsibilities? And how is this different from being a lead developer? What is technical and what is business leadership and how they intersect?

We touch a lot of subjects every CTO should be aware of: vision, strategy, innovation, technical debt, career paths, ... Even history and philosophy, as optional subjects.

It's just too much to list everything here. Go on and listen to the podcast on YouTube, Spotify, Apple Podcasts, Amazon, Deezer or Libsyn.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

CTO Club: Integraties en APIs

Dé timesink van elk B2B SaaS bedrijf: integraties. Klanten verwachten dat je integreert met hun bestaande software. Ontelbare integraties met ontelbare pakketten kost ontelbaar veel tijd. Tijd die je niet kan spenderen aan andere, meer schaalbare zaken.

Hoe pak je die uitdaging aan?

Tom Schouteden neemt ons mee op een verkenning doorheen APIs en integraties. Hij toont een aantal strategieën om integraties efficiënter te laten verlopen - met minder impact op je roadmap.

Tom is COO bij apideck, een bedrijf dat haar bestaan dankt aan de nood aan integraties en APIs. Hij kent de uitdagingen van techbedrijven op dit vlak door en door.

We kijken ernaar uit je te verwelkomen!

Bijeenkomst exclusief voor leden van de CTO Club. Als je lid bent: check je mailbox voor de uitnodiging met de juiste link. Als je nog geen lid bent: dat kan je nu worden.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Dit heb je gemist (of misschien niet)

Het slachtoffer worden van een cyberattack. Het kan elke organisatie overkomen.

Wat zijn de gevolgen daarvan? Hoe groot is de impact op je organisatie, op de mensen in je organisatie, en op jouw familiaal leven? Zeer groot, zo blijkt.

Gisteren kwam Youri Segers in de CTO Club vertellen over de aanval die Stad Antwerpen en Digipolis te verduren kreeg eind 2022. Hij vertelde openlijk over wat er gebeurd is en wat de gevolgen waren. Maar het meest interessante stuk was wat Digipolis uit het hele gebeuren geleerd heeft. Het zal de aanwezigen ongetwijfeld helpen om hun cybersecurity strategie eens deftig onder de loep te nemen.

Zoals altijd was het een geanimeerde avond, met veel gesprekken en ervaringsuitwisseling in kleinere en grotere groepen. Ik was blij dat ik erbij mocht zijn!

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Prioriteiten

Wanneer je de prioriteit van al je stories/tickets/... “high” zet, is niets meer belangrijk.

Prioriteiten zijn een volgorde, geen schaal. “Dit ticket komt vóór dit ticket, en dan pas komt dit...”

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Delegeren

“Ik ben de enige die dit stukje van de software snapt; ik kan dat niet delegeren”

Slecht nieuws, beste CTO: dan heb jij je job niet goed gedaan.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Beslissingen

Hoeveel beslissingen zou een softwaredeveloper op een dag maken? 30? 100? 1000?
Kan jij die allemaal maken voor haar?


Jouw job als CTO is ervoor zorgen dat je developers zelfstandig beslissingen kunnen nemen.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

CTO Masterclass op 29 januari

"Vier jaar geleden nam ik de rol van CTO over binnen een startup met de gebruikelijke groeipijnen. Hier was ik enkele jaren ervoor gestart als freelance developer, daarna technical team lead. Ik moet jullie dit niet vertellen, maar deze overgang ging gepaard met de nodige moeilijkheden. Vooral die 'ik programmeer het zelf wel snel even'-mentaliteit bleef toch een tijdje hangen... In 2022 heb ik me ingeschreven op de CTO Masterclass en die twee dagen waren een echte revelatie. Eindelijk eens kunnen praten met mensen die in dezelfde situatie zitten, die met bepaalde zaken al wat verder staan, of waar ik ook al wat tips aan kon geven. Fantastisch!"

Dat is het soort feedback waardoor ik popel om aan de volgende CTO Masterclass te beginnen! Maandag is het zover. Je hebt nog net tijd om je in te schrijven: cto-masterclass.be

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Software

Een developer moet software maken.

Een CTO moet zorgen dat er software gemaakt wordt.

Dat is een groot verschil.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Meetings

Meetings hebben op voorhand een agenda en op het einde een lijst met actiepunten. Een meeting waar één van de twee ontbreekt, is een nutteloze of zeer inefficiënte meeting.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Vervangbaar

Maak jezelf vervangbaar.

Het lijkt contra-intuïtief, maar het is de beste manier om te zorgen dat mensen appreciëren wat je doet.

Bovendien is het de beste manier om te groeien als persoon, én de beste manier om de groei van je bedrijf niet in de weg te staan.

(En om de illusie te doorprikken: mocht je denken “maar ik ben onvervangbaar!”, herinner je dan de uitspraak van mijn grootmoeder: “het kerkhof ligt vol met onvervangbare mensen”)

Wil je nog tips om te groeien als CTO? Kom dan naar de CTO Masterclass. Op twee dagen tijd bespreken we de uitdagingen waar elke CTO mee te maken krijgt.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Programmeren

Het antwoord op een probleem is niet altijd “harder programmeren”.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

De groeipijnen van een CTO in een scaleup

Proficiat, beste CTO!

Je hebt heel hard gewerkt. Daardoor zijn zowel jij als je onderneming succesvol geworden! Je startup is gegroeid tot een scaleup: je nooit aflatende inspanning heeft ervoor gezorgd dat je klanten hebt en dat je investeringen hebt kunnen ophalen. De startup is klaar om door te groeien en te vervellen tot een scaleup. Nu heb je echter nog heel wat meer werk voor de boeg.

De CTO in een scaleup krijgt het vaak moeilijk. Haar rol verandert heel snel, en het is niet gemakkelijk om daar greep op te krijgen.

In een tech startup is de CTO niet zelden de co-founder die ervaring heeft met het schrijven van software. In de opstartfase is zij degene die het meeste code schrijft. Wanneer de startup succesvol wordt - en bijvoorbeeld geld ophaalt om verder te groeien - investeert het bedrijf in extra ontwikkelaars. Het product moet immers uitgebreid worden!

Dit betekent dat jij, als CTO, plots andere mensen moet aansturen. Die extra ontwikkelaars zullen ervoor moeten zorgen dat jouw kennis, ervaring en inzet mee opschalen met het bedrijf. Dat houdt heel wat in:

1. De opgebouwde kennis moet uit je hoofd gehaald worden

De kennis die de CTO heeft opgebouwd over het product, is van onschatbare waarde. De andere ontwikkelaars hebben daar ook nood aan. Zorg dat die kennis op één of andere manier wordt gecapteerd en gedocumenteerd, zodat die ter beschikking komt van anderen. Hopelijk heb je in de loop der jaren al zaken voor jezelf gedocumenteerd om ze niet te vergeten. Maak die beschikbaar voor je teamleden en zorg dat je teamleden die verder kunnen aanvullen.

2. Je moet een team orchestreren

Heb je ooit al een orkest van topmuzikanten horen spelen zonder dirigent? Dat is een ware kakafonie. Elk team heeft een orkestleider nodig. In een groeiend bedrijf neemt de technische co-founder vaak die rol op. Dit vereist andere vaardigheden dan programmeren. Besteed hier als CTO dan ook de nodige aandacht aan: zoek informatie op over hoe anderen dat doen, zoek een goede coach of begeleider, ...

3. Je moet processen definiëren

De startup wordt een “echt” bedrijf. Hoe meer mensen in een bedrijf werken, hoe meer aandacht je moet besteden aan afspraken over wie wat doet, en hoe die haar opdrachten en informatie krijgt.

4. Er is meer formeel overleg nodig met de niet-ontwikkelaars

De tijd dat de sales aan je bureau stond en konden roepen “ik heb dat morgen nodig, dan tekent die klant!” is voorbij. Je hebt nu wellicht twee of drie salesmensen en je kan die niet allemaal op één dag bedienen. Je moet gaan nadenken over welke veranderingen het meeste waard zijn: met welke aanpassingen kan je de meeste of de grootste of ... klanten bedienen? Die beslissing kan een CTO niet alleen nemen; dat moet hij of zij doen in overleg met de CEO, de product owner, de salesmensen, customer support, enzovoort.

Proficiat, beste CTO. Je hebt heel hard gewerkt, en daardoor ben je succesvol geworden! Nu heb je echter nog heel wat meer werk voor de boeg - en dat valt ongetwijfeld minder in je comfort zone.

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Dom

Als iemand je zegt “ik begrijp niet wat je vertelt”

Denk je dan: “wat is die dom!”

Of denk je dan: “wat leg ik niet goed genoeg uit?”

Meer lezen
Tom Klaasen Tom Klaasen

Koffiemachine

Ik werk veel met bedrijven die snel aan het groeien zijn. Vaak herken ik de groeipijnen waar ik indertijd mee te maken had tijdens de snelle groei van mijn eigen bedrijf. Eén van de verhalen dat ik vaak vertel, is het verhaal van onze koffiemachine. Vandaag vertel ik dat graag aan jou.

Ons bedrijf had een kantoor in een co-working space. De koffiemachine stond in de gezamenlijke kantine, en wij zaten op de tweede verdieping. Als we koffie gingen drinken, gingen we allemaal gezamenlijk naar beneden, namen één voor één onze koffie, en gingen terug naar boven. Tijdens het wachten — lekkere koffie vraagt tijd — praatten we over koetjes en kalfjes, en over de dingen waar we op dat moment aan aan het werken waren. Na zo’n koffiepauze wist iedereen in het bedrijf waar iedereen in het bedrijf mee bezig was.

Dit ging zo toen we met twee waren, en ook toen we met drie waren, en wanneer we met vier en vijf waren. Maar op een dag namen we een zesde persoon aan. Ik zal nooit vergeten wat er toen gebeurde.

Op de eerste werkdag van die zesde persoon gingen we zoals gewoonlijk met zijn allen naar beneden om koffie te halen. Ik verwachtte dat iedereen zich in een cirkel zou opstellen, en er één gesprek met zes personen zou zijn. Maar in plaats daarvan zag ik plotseling twéé cirkels, en twéé gesprekken met telkens drie personen. Vanaf die dag wist niet meer iedereen in het bedrijf waar iedereen in het bedrijf mee bezig was.

Vanaf die dag moest ik aandacht en energie besteden aan interne communicatie, en daar heb ik veel uit geleerd. Ik durf beweren dat 80% van de uitdagingen die tech scaleups ervaren op één of andere manier te maken hebben met interne communicatie.

Meer lezen